نوشته شده توسط : khalijfarsir

رسانه «تاس» روسیه جزئیات حکم روز جمعه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور این کشور درباره اجرای قطعنامه 2231 مطابق با تعهدات مسکو ذیل توافق هسته‌ای ایران (برجام) را منتشر کرده است. 

 
بر اساس این گزارش، آقای پوتین در این حکم سازمان‌ها و نهادهای روسیه را به دریافت مجوز قبلی از شورای امنیت سازمان ملل برای تحویل، فروش یا انتقال مستقیم تمامی کالاها و تجهیزات هسته‌ای، مواد خاص غیرهسته‌ای و فناوری‌های مرتبطِ مشمولِ قواعد کنترل صادرات به ایران، تا تاریخ 18 اکتبر سال 2025 ملزم کرده است. 
 
این شرط برای تمامی موارد دیگری که در فهرست کالاها و تجهیزات دارای مصارف دوگانه هستند هم لازم‌الاجرا است.
 
حکم جدید رئیس‌جمهوری روسیه، به علاوه، ایران، شهروندان این کشور و نهادهای ثبت شده در ایران و یا تحت حاکمیت ایران، یا توسط افراد و نهادهای فعال به نمایندگی از آنها و یا به دستور آنها، یا توسط نهادهای متعلق به آنها و یا تحت کنترل آنها را ملزم می‌کند برای انجام هر گونه سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های بازرگانی مرتبط با استخراج اورانیوم،  تولید یا استفاده از مواد یا فناوری‌های هسته‌ای مشخص شده در فهرست مواد هسته‌ای، اقدام به اخذ مجوز شورای امنیت کنند. 
 
پوتین، علی‌رغم این گفته فعالیت‌های دارای ارتباط مستقیم با بازطراحی دو آبشار تأسیسات فردو جهت تولید ایزوتوپ‌های پایدار از طریق روش غنی‌سازی سانتریفیوژ نیازمند اخذ مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. او علاوه بر این، صادرات ذخایر اورانیوم مازاد بر 300 کیلوگرم ایران در ازای انتقال اورانیوم طبیعی به این کشور و همچنین اقدامات مرتبط با نوسازی رآکتور اراک را نیز مشمول همین قاعده دانسته است. 
 
رئیس‌جمهوری روسیه به رغم این اضافه کرده این اقدامات در صورتی از اخذ مجوز شورای امنیت معاف خواهند بود که منطبق با اجرای برجام باشند و همچنین ایران ضمانت بدهد که طرف روس بتواند درباره استفاده از کالاهای تأمین‌شده در راستای اهداف اعلام‌شده و مکان استفاده آنها بررسی‌های لازم را به عمل آورد.
 
این سند همچنین تا تاریخ 18 اکتبر سال 2023 تحویل، فروش یا انتقال مستقیم کالاهای مشخص‌شده در فهرست اقلام قابل استفاده برای ساخت تسلیحات موشکی یا مشمول کنترل‌های صادراتی را منوط به صدور مجوز شورای امنیت می‌کند.
 
حکم پوتین علاوه بر این تا تاریخ 18 اکتبر سال 2020  تحویل هر گونه تانک جنگی، خودرو جنگی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای کالیبر بزرگ، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، ناوها، موشک‌ها یا سامانه‌های موشکی که در زمره سلاح‌های متعارف ثبت شده در سازمان ملل هستند، تجهیزات مرتبط با آنها از قبیل قطعات یدکی را منوط به اخذ مجوز قبلی شورای امنیت می‌کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

چرا ستاره‌های زن ایرانی تمایلی برای مادر شدن ندارند و از کنار این حس بزرگ به راحتی می‌گذرند. شاید تنها از میان ستاره‌های چند دهه اخیر «لیلا حاتمی» مادر شد آن هم برای دومین بار… و نشان داد که مادر شدن هیچ تعارضی با سوپراستار شدن ندارد.

اما در اکثر کشورهای دنیا ستاره‌های زن‌ در اوج شهرت و محبوبیت‌شان نیز مادر می‌شوند و حتی چندقلو به دنیا می‌آورند. زیرا معتقدند مادر شدن انگیزه آنها را برای موفقیت، دوچندان می‌کند حال این‌که در ذهن بازیگرهای زن ما چه می‌گذرد که ترجیح می‌دهند دنیای بدون بچه را برای خودشان انتخاب کنند،  متن کامل این گزارش را که خلاصه‌ای از آن هم اکنون مقابل شماست. در ماهنامه خانه‌آرمانی به طور کامل بخوانید.

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی – صورت سنگی

هدیه تهرانی، بدون تردید یکی از مشهورترین بازیگران زن سینمای ایران بعد از انقلاب محسوب می‌شود. ستاره صورت سنگی که در آستانه 39 سالگی قرار دارد، تا به امروز طعم مادر شدن را نچشیده و ظاهرا بعید هم به نظر می‌رسد که بخواهد مادر شود.

نیکی کریمی

نیکی کریمی – زنی در آستانه 40 سالگی

شاید باور کردنش سخت به نظر برسد و با خودتان بگویید زمان چقدر زود می‌گذرد اما «عروس» سینمای ایران این روزها در آستانه چهل سالگی قرار دارد. ظاهرا در میان شلوغی کارهایش اعم از بازیگری، کارگردانی و ترجمه، فرصتی برای بچه‌دار شدن نداشته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا تا کنون ازدواج نکرده و بچه‌دار نشده است، گفت: این سوال‌ها به دور از نزاکت است. دوست ندارم دیگران به مسائل شخصی‌ام بپردازند.

ماهایا پطروسیان

 

ماهایا پطروسیان – زندگی بدون فرزند

ستاره دهه هفتاد سینمای ایران «ماهایا پطروسیان» هم جزو ستارگانی است که زندگی مشترکش دستخوش حوادثی شده و در نهایت منجر به جدایی‌اش شده است. ماهایا از این‌که بخواهد بی‌پروا راجع به زندگی شخصی‌اش حرف بزند هیچ‌گاه واهمه نداشته است.

او درباره این‌که چرا تا کنون مادر نشده است گفت: زندگی ستاره‌های زن در ایران مصائب خودش را دارد. شما برای این‌که یک فرزند خوب داشته باشید، باید به دنبال یک شریک زندگی مناسب که از هر جهت با شما هم‌فکر باشد بگردید. واقعیتش این است که من تا به امروز فردی را پیدا نکردم که برای فرزندم پدر شایسته‌ای باشد.

مهرانه مهین‌ترابی

 

مهرانه مهین‌ترابی – ریسک مادر شدن

مهرانه مهین ترابی که با سریال همسران تا سر حد یک ستاره مشهور شد، تصمیم گرفت زندگی مجردی را برای خودش انتخاب کند. او می‌گوید: من همیشه آدم کمال‌طلبی بودم و دوست داشتم همه چیز را یا به صورت کامل داشته باشم یا اصلا نداشته باشم. در انتخاب همسر هم همین‌طور بودم.

دلم می‌خواست همسرم بهترین باشد. از آن‌جا که بهترین وجود ندارد، من تنها ماندم، ریسک مادر نشدن را پذیرفتم و سرنوشت تنها بودن را برای خودم انتخاب کردم.

 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

ا توجه به تعداد چند ۱۰ میلیونی کاربران ایرانی در شبکه‌ی پیام رسان تلگرام، بدیهی است که این شبکه به یک تریبون جدید برای تبلیغ دهندگان تبدیل خواهد شد و از همین حالا نیز شاهد پست‌های تبلیغاتی بسیاری مابین مطالب کانال‌های تلگرامی هستیم. اما در این بین برخی افراد سوجو نیز وجود دارند که ابتدا گروه‌های تبلیغاتی مختلفی می‌سازند و سپس بدون اجازه یا اطلاع، شما را نیز در آن‌ها Invite می‌کنند که طبیعتا امری آزار دهنده و به نوعی توهین آمیز به حریم شخصی هر کاربر به حساب می‌آید. به لطف ویژگی جدیدی که از نسخه‌ی 3.5 به تلگرام اضافه شد شما قادر خواهید بود تا یک بار برای همیشه به چنین مشکلی پایان دهید و بدون Invite شدن‌های بی اجازه، به فعالیت خود در تلگرام ادامه دهید.

برای این امر کافی است تا بعد از مراجعه به تنظیمات، به بخش Privacy And Security وارد شوید تا با گزینه‌ی جدیدی تحت عنوان Group که به این بخش اضافه شده است رو به رو شوید. در حالت عادی این گزینه روی Everybody قرار دارد و تمامی اشخاص می‌توانند اقدام به اضافه کردن شما به گروه‌های خود کنند. با لمس این گزینه، به صفحه‌ی دیگری منتقل می‌شوید که علاوه بر حالت Everybody، گزینه‌ای با عنوان My Contacts نیز در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید با انتخاب آن، یک بار برای همیشه دسترسی افراد غریبه برای اضافه کردن شما به گروه‌ها را مسدود کنید.

بعد از انتخاب My Contacts، در پایین این بخش، گزینه‌ای برای استثناها وجود دارد که می‌توانید حالت انتخاب شده را، شخصی سازی بیشتری کنید. برای مثال ممکن است که تعداد مخاطبان شما زیاد باشد یا حتی در بین آن‌ها نیز افرادی وجود داشته باشند که عادت بد Invite کردن بی اجازه‌ی شما به گروه‌های مختلف را داشته باشند. از همین رو بعد از انتخاب گزینه‌ی My Contacts دو گزینه‌ی Always Allow و Never Allow به معنای "همیشه" و "هرگز" را در اختیار خواهید داشت. اگر این بخش را بدون تغییر رها کنید، از این پس تنها افراد حاضر در کانتکت‌های شما قادر به Invite کردن شما در گروه‌ها خواهند بود. اگر روی گزینه‌ی Never Allow لمس کنید می‌توانید تنها افرادی که دوست ندارید را از این امکان منع کنید و برعکس اگر از گزینه‌ی Always Allow استفاده کنید، می‌توانید تنها افرادی که مشکلی با Invite کردن آن‌ها ندارید را انتخاب کنید تا از این پس تنها کاربران مشخص شده قادر به دعوت شما به گروه‌های مختلف باشند.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

جابه‌جایی اسکناس‌های ۱۰ هزار ریالی با ۱۰۰ هزار ریالی خزانه‌دار بانک را به ثروت ۷ میلیاردی رساند.

به گزارش روزنامه ایران، راز اقدام خلافکارانه این مقام مسئول در بانک هنگامی فاش شد که اداره حقوقی بانک با مراجعه به پلیس استان گیلان از کم شدن اسرارآمیز پول‌ها در بانک خبر داده و خواستار پیگیری‌های پلیسی شد. مأموران آگاهی استان گیلان که خود را در برابر یک پرونده پیچیده می‌دیدند تجسس درباره این ماجرا را در دستور کار خود قرار دادند. در حالی که از آغاز بررسی‌های پلیسی در این باره مدت زیادی نمی‌گذشت آنان مدارکی به دست آوردند که نشان می‌داد یکی از مدیران بخش‌های خزانه‌داری این بانک در ماجرای کم شدن پول‌ها دخالت دارد.

بدین ترتیب حرکات و رفتارهای او تحت مراقبت‌های نامحسوس قرار گرفت تا اینکه کارآگاهان دریافتند این مرد در سال اخیر ثروت زیادی به هم زده است. بنابراین گزارش، پلیس گیلان که اطمینان پیدا کرده بود خزانه‌دار جوان عامل کم شدن غیرمعمول پول‌های بانک است، او را بازداشت و تحت بازجویی قرار دادند. با وجود اصرارهای این مرد به بی‌گناهی، هنگامی که پلیس دلایل غیرقابل انکاری را ارائه داد و مرد خزانه‌دار پی برد راز خلاف‌هایش فاش شده است لب به اعتراف گشود و پرده از اختلاس ۷ میلیاردی از خزانه بانک برداشت.

سردار «محمدرضا میرحیدری» فرمانده پلیسی استان گیلان در بیان جزئیات این خبر گفت: با شکایتی از سوی اداره حقوقی یکی از بانک‌های سطح رشت مبنی بر کم شدن پول بانک از خزانه، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. کارآگاهان با پیگیری‌های همه‌جانبه و تحقیقات صورت گرفته به رئیس خزانه این بانک دولتی مشکوک شده و وی را دستگیر و جهت تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی منتقل کردند و او در جریان بازجویی‌ها، اعتراف کرد. بنا بر اعلام سردار میرحیدری عامل این اختلاس از اهمال و سستی عناصر نظارتی بانک سوء استفاده کرده و با جابجایی اسکناس های ۱۰ هزار ریالی با ۱۰۰ هزار ریالی از خزانه بانک مرکزی استان که در محل خزانه این بانک مستقر است، بتدریج در مدت یک سال ۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال به خزانه انتقال و سپس پول‌ انتقالی را در قالب چک‌های مسافرتی آخر وقت اداری از بانک خارج می‌کرده است.

بر اساس این گزارش، مرد خزانه‌دار ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال از وجوه سرقتی را پس از دستگیری به صندوق بیت المال عودت داده است. این کارمند با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شد و هم اکنون نیز در زندان بسر می برد. به گفته فرمانده پلیس استان گیلان، به منظور اهمال و کوتاهی عناصر نظارتی در مدت ارتکاب جرم، عناصر نظارتی احضار و تحقیقات از آنان از سوی مقام قضایی صادر شده که مراتب تحت پیگیری است.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

خبرگزاری مهر، در آستانه وفات حضرت فاطمه (س) مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به دو سوال بسیار رایج درباره این حضرت پاسخ داده است که در ادامه می خوانید؛

*چگونه با حضرت فاطمه زهرا(س) ارتباط برقرار كنيم؟


ارتباط با معصومين عليهم السلام و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دو گونه است: مستقيم و غير مستقيم. ارتباط مستقيم، ‌ملاقات و رؤيت و مشاهده حسی است كه كليد خزانه آن در ارتباط غير مستقيم است. ارتباط غير مستقيم مقدمه لازم و جدا ناپذير ارتباط مستقيم و مهم تر از آن است. اين نوع ارتباط است كه انسان را به حالات اخلاقی و انسانی رهنمون مي شود. ارتباط غير مستقيم، قلبی و عاطفی و علمی و عملی است.دوستی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و اظهار عشق و محبت و علاقه به ساحت مقدس‏شان و قبول ولايت و امامت آنان موجب خوشبختی و سعادت انسان است. زمخشري و فخر رازي و قرطبي از مفسّران بزرگ اهل سنّت در تفسيرشان از رسول خدا(ص) نقل كرده‏اند:

«من مات علي حب آل محمد مات شهيداً، الا من مات علي حب آل محمد فتح له في قبره بابان الي الجنة، ألا و من مات علي بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة؛ هر كس با محبّت آل محمد بميرد، شهيد از دنيا رفته است .آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد از دنيا رود، دو درب در قبر او به سوي بهشت گشوده مي‏شود. بدانيد هر كس با بغض آل محمد از دنيا برود، بوي بهشت را استشمام نخواهد كرد.»رفتن به زيارت تربت و بارگاه ملكوتي شان، خواندن زيارت از راه دور كه در مفاتيح الجنان آمده، قرائت قرآن و اهداي ثواب به ارواح پاك شان، وقف موقوفات و دادن صدقه و خيرات در راه شان، بر پايي مجالس جشن و عزاء و شركت در محافل مدح و مصيبت‏شان كه براي هر يك از اين موارد ثواب‏هاي عظيم ذكر شده، هم چنين استفاده از سيره عملي و گفتاري آنان در زندگي، از مصاديق ابراز علاقه و محبّت و دوستي حضرات معصومين(ع) است.

انجام واجبات و ترك معاصي و محرمات از طرف شيعيان موجب شادي و خوشحالي آنان مي‏شود. وظيفه ما هم پيروي واقعي از آنان و زينت بودن براي امامان است.اين بهترين راه براي برقراري ارتباط با معصومين و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها است.

*حكمت و فضيلت تسبيحات حضرت زهرا (س) چيست؟

تسبيحات حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق (ذكر كثير) است كه در قرآن به مؤمنان دستور داده شده است. تسبيحات حضرت زهرا سلام الله علیها كه عبارت از ۳۴مرتبه الله اكبر و ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه است , مصداق (ذكر كثير) است كه در قرآن به مؤمنان دستور داده شده كه فراوان خدا را ياد كنيد: «يا ايّهاالّذين آمنوا اذكرواللّه ذكراً كثيراً; اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ياد كنيد خدا را, ياد فراوان».

زراره مى گويد: امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبيحات فاطمه زهرا سلام الله علیها مصداق ذكر كثير است كه در قرآن آمده : «اذكرواللّه ذكراً كثيراً».

امام باقر علیه السلام فرمود: «اگر چيزى بهتر از تسبيحات حضرت زهرا بود, پيامبر آن را به فاطمه مى آموخت ».

امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبيح حضرت زهرا سلام الله علیها در هر روز بعد از هر نماز محبوب تر است نزد من از خواندن هزارركعت نماز مستحبى ».

در تعدادى از روايات وارد شده كه تسبيحات زهرا سلام الله علیها را فوراً بعد از اتمام نماز, شروع كنيد و به بچه هايتان آن رابياموزيد.

كارهاى داخل خانه همراه با بچه دارى و آسياب كردن گندم يا جو و پختن نان , كار را بر زهرا سلام الله علیها سخت گردانيده بود. على (ع)به زهرا سلام الله علیها پيشنهاد كرد نزد رسول اللّه برويم و از او خادمى را درخواست كنيم تا كمى از بار مشكلات برداشته شود. وقتى خدمت رسول خدا(ص)رسيدند و زهرا سلام الله علیها خدمت پيامبر مشكلات را عرضه داشت , پيامبرفرمود: نمى خواهيد چيزى به شما بيآموزم كه بهتر از خادم باشد؟ هنگامى كه به رختخواب مى رويد, ۳۴مرتبه اللّه اكبرو ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه بگوييد. فاطمه سلام الله علیها عرضه داشت : راضى شدم .

امام صادق علیه السلام فرمود:«هر كس هنگام خواب تسبيحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگويد, از جمله ذاكران خواهد بود».



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

به‌رغم تمامی افت‌وخیزها و فراز و نشیب‌ها، کماکان بازار آمریکا از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بازارهای دنیاست و به قولی شایع، نبض خودروسازی سخت در آن می‌تپد. آمریکایی‌ها از کهنه‌کاران کارکشته فن خودروسازی به شمار می‌آیند و تمام‌وقت هم در حال هماوردی و تنازع با دیگر همتایان خود هستند، همتایانی که دستکمی از گرگ‌های درنده‌خوی نداشته و به چیزی کمتر از مرگ رقیب خود نیز راضی نیستند!

کمتری بازاری را در عالم چنین آزاد بتوان یافت و تا این حد هم پذیرای رقبای جدید از هر گوشه‌ای از گیتی. از سویی، وجود مشتریانی بسیار سخت‌گیر و مطالبه گر و نشریاتی پرسابقه که کوچک‌ترین لغزش و اهمالی را سخت زیر تازیانه نقد خود می‌گیرند و با هیچ برندی، ولو هم‌وطن خود نیز شوخی ندارند به این بازار وجهه‌ای خاص بخشیده است، وجهه‌ای که هر برندی را ملزم می‌کند که هوشیاری دوچندان به خرج داده و بهترین‌ها را در آن عرضه کند. بگذریم!

در سال 2015 میلادی، همچون سال پیش از آن، این هوندا CR-V است که تاج سروری را از آن خود نموده است، اما در عین حال، تویوتا روفور هم با صعودی شایان توجه سخت در تعقیب هم‌قطار ژاپنی خود است و می‌رود که جایگاه او را تصرف نماید. سه نماینده در میان ده شاسی‌بلند پرفروش این بازار، از خانواده گران‌سنگ "جیپ" هستند و این خودش گواهی است بر تسلط و مهارت این برند بر ساخت این دسته از خودروها، خودروهایی که هنوز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و از جاذبه جادویی نزد مشتریان و هواخواهان خود برخوردارند.

طبق واپسین آماری که از سوی سایت «goodcarbadcar» انتشار یافته، تنها در رده SUV ها و کراس‌اوورها، نام 25 مدل به چشم می‌خورد که در میان آنها،10 رتبه برتر به شرح ذیل است:

رتبه نخست: هوندا CR-V با فروش 345,647 دستگاه. این کراس‌اوور معروف ژاپنی تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر (2.4 لیتری) در بازار آمریکا عرضه می‌شود. توان خروجی این پیشرانه معادل 185 اسب بخار است. بسته به آپشن های رفاهی و تیپ مربوطه، این خودرو بین 23,745 دلار الی 33,395 دلار فروخته می‌شود. فروش هوندا CR-V از رشدی معادل 3.2 درصد نسبت به سال 2014 میلادی برخوردار بوده است. هوندا CR-V در کشور ما نیز عرضه می‌شود و با پیشرانه 2.4 لیتری، به بهایی معادل 258.6 میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود.

رتبه دوم: تویوتا روفور با فروش 315,412 دستگاه. این خودرو تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر (2.5 لیتری) در این بازار عرضه می‌شود. توان خروجی این پیشرانه معادل 176 اسب بخار است. تیپ‌های گوناگون این خودرو، با بهایی بین 24,350 الی 31,510 دلار فروخته می‌شوند. فروش تویوتا روفور نسبت به سال پیش از آن معادل 17.8 رشد داشته است که نشانگر اقبال بیش از پیش مشتریان آمریکایی نسبت به این خودروست. این کراس‌اوور محبوب ژاپنی در ایران هم به فروش می‌رسد و بهای ثبت‌نامی نسخه فیس‌لیفت شده آن (2016 میلادی) معادل 243 میلیون تومان است و نسخه غیر فیس‌لیفت (2015 میلادی) آن هم معادل 219 میلیون تومان.

رتبه سوم: فورد اسکیپ با فروش 306,492 دستگاه. این شاسی‌بلند جمع‌وجور آمریکایی با چند پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود. این‌ها عبارت‌اند از: یک پیشرانه 4 سیلندر (2.5 لیتری تنفس طبیعی) با توان 168 اسب بخار، یک پیشرانه 4 سیلندر (1.6 لیتری توربو شارژ، اکوبوست) با توان 178 اسب بخار و در نهایت یک پیشرانه 4 سیلندر (2 لیتری توربو شارژ، اکوبوست) با توان 240 اسب بخار. بهای این خودرو بسته به نوع پیشرانه و تیپ مربوطه، بین 23,590 الی 31,745 دلار است. حجم فروش این خودرو نسبت به سال 2014 میلادی تقریباً ثابت مانده و تنها از رشدی معادل 0.1 درصد برخوردار بوده است.

رتبه چهارم: نیسان روگ با فروش 287,190 دستگاه. این خودرو نسل نوین مدل قشقایی به شمار می‌آید، نسلی که سال‌هایی نه‌چندان دور در کشورمان عرضه می‌شد و تنها به‌واسطه تحریم‌ها از مدار تولید خارج شد. در حال حاضر، این خودرو با یک پیشرانه 4 سیلندر (2.5 لیتری) در این بازار به فروش می‌رسد. پیشرانه مذکور، تنها در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود که توان خروجی آنها به ترتیب معادل 170 و 147 اسب بخار است. بسته به نوع پیشرانه و تجهیزات رفاهی به کار رفته، نیسان روگ با بهایی بین 23,290 دلار الی 30,040 دلار به فروش می‌رسد. این خودرو از رشد فروش فوق‌العاده‌ای نسبت به سال 2014 میلادی برخوردار بوده است؛ یعنی معادل 44.2 درصد افزایش تنها در عرض یک سال!

رتبه پنجم: شورولت اکوئیناکس با فروش 277,589 دستگاه. این خودرو تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر (2.4 لیتری) در بازار آمریکا عرضه می‌شود. توان خروجی این پیشرانه هم معادل 182 اسب بخار است. بهای تیپ‌های مختلف این خودرو بین 22,600 الی 31,690 دلار متغیر است. فروش این خودرو نسبت به سال پیش از آن معادل 14.6 درصد رشد داشته است.

رتبه ششم: فورد اکسپلورر با فروش 249,251 دستگاه. این شاسی‌بلند عظیم‌الجثه آمریکایی با دو پیشرانه متفاوت 4 سیلندر (2.3 لیتری مجهز به سامانه توربو شارژ، اکوبوست) و 6 سیلندر (3.3 لیتری تنفس طبیعی) عرضه می‌شود که توان خروجی اولی معادل 270 اسب بخار و دومی هم برابر با 290 اسب بخار است. بهای نسخه‌های متفاوت این خودرو، بسته به نوع پیشرانه و تیپ مربوطه، بین 31,050 الی 52,970 دلار می‌باشد. فروش این خودرو نسبت به سال پیش از آن معادل 18.7 درصد رشد داشته است.

رتبه هفتم: جیپ چروکی با فروش 220,260 دستگاه. جیپ چروکی سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر نهاده است و فروش آن تنها در عرض یک سال معادل 23.4 درصد رشد داشته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه 4 سیلندر (2.4 لیتری) با توانی معادل 184 اسب بخار و نیز یک پیشرانه 6 سیلندر (3.3 لیتری) با توانی معادل 271 اسب بخار عرضه می‌شود. بهای نسخه‌های متنوع جیپ چروکی بین 23,395 الی 38,395 دلار است.

رتبه هشتم: جیب رانگلر با فروش 202,702 دستگاه. این شاسی‌بلند کهنه‌کار آمریکایی کماکان با همان طرح کلاسیک جیب تولید می‌شود، سبکی که از محبوبیت بسیاری در میان آفرودبازان حرفه‌ای برخوردار است. نکته دیگری که در این خودرو شایان توجه است بهای نسبتاً پایین آن است، بهایی که تنها از 23,895 دلار شروع و به 33,095 دلار ختم می‌شود؛ بهایی که در ازای یک خودروی قدرتمند پرداخته می‌شود، خودرویی برخوردار از یک پیشرانه قوی 6 سیلندر (3.6 لیتری) با توانی معادل 285 اسب بخار. فروش جیب رانگلر نسبت به سال 2014 میلادی معادل 15.6 درصد رشد داشته است که نویددهنده سالی پربار برای آن بوده است.

رتبه نهم: جیپ گرند چروکی با فروش 195,598 دستگاه. باز هم یک جیپ دیگر! گویی سال 2015، سال خوش‌شانسی و اقبال و برکت برای برند جیپ در بازار آمریکا بوده است. البته از حق نباید گذشت که جیب به‌عنوان پایه‌گذار این کلاس نوعی حق تقدم بر دیگر رقبای بلندقامت خود در عالم دارد و کماکان هم یک رقیب جدی و خطرناک برای تمامی آنها به شمار می‌رود. گرند چروکی، علاوه بر یدک کشیدن نام پرافتخار جیپ بر پیشانی خود، از یک امتیاز دیگر هم برخوردار است و آن هم تنوع کم‌نظیری است که به مشتریان خود ارائه می‌دهد، شاید کمتری محصولی را در این کره خاکی بتوان یافت که چنین ماهرانه سطوح متوسط درآمدی تا ثروتمندان و دولتمندان را تحت پوشش خود قرار داده باشد، ولی این کاری است که مدیران جیپ به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند.

در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه 6 سیلندر (3.6 لیتری) و 8 سیلندر (6.4 لیتری) عرضه می‌شود که توان خروجی آنها به ترتیب معادل 290 و 475 اسب بخار است. بهای مدل‌های متنوع این خودرو، برحسب تیپ و پیشرانه مربوطه، بین 29,995 الی 65,495 دلار است. نکته جالب توجه دیگری که در این خودرو دیده می‌شود بهای آن است، درواقع حتی یک دلار هم به قیمت پایه این خودرو در سال 2015 میلادی اضافه نشده است، یعنی همان برچسب قیمت در سال 2014 میلادی!… و در نهایت اینکه فروش این خودرو نسبت به سال پیش از آن معادل 6.6 درصد رشد داشته است.

رتبه دهم: سوبارو فارستر با فروش 175,192 دستگاه. با آنکه جایگاه این خودروی ژاپنی به لحاظ فروش نسبت به سال 2014 میلادی تغییری نیافته است ولی با این حال از رشدی معادل 9.5 درصد نسبت به سال قبل از آن برخوردار بوده است. سوبارو فارستر یکی از توانمندترین خودروهای کراس‌اوور در کلاس خود به شمار می‌آید و توصیه ما به تمامی خوانندگان این است که در صورت فرصت، نگاهی به فیلم‌های این خودرو در سایت‌های ویدئویی انداخته تا بلکه از هنرنمایی‌ها و حرکات آکروباتیک این خودرو در جاده‌های خاکی لذت ببرند، ظاهر آرام و ساده این خودرو باطنی درنده و وحشی را در خود محبوس نموده است!

در حال حاضر، سوبارو فارستر با دو پیشرانه متفاوت در بازار آمریکا عرضه می‌شود. اولی یک پیشرانه 4 سیلندر (2.5 لیتری با تنفس طبیعی) است که از توانی معادل 170 اسب بخار بهره می‌برد و آن دیگری هم یک پیشرانه 4 سیلندر (2 لیتری توربو شارژ) است که از توانی معادل 250 اسب بخار برخوردار است. بهای این خودرو، بسته به پیشرانه و تیپ مربوطه، در بازار آمریکا بین 22,395 الی 33,795 دلار است. در کشور ما نیز، هر دو نسخه 2.5 لیتری و نیز 2 لیتری توربو این خودرو به فروش می‌رسد. بهای ثبت‌نامی نسخه 2.5 لیتری این خودرو معادل 211.8 میلیون تومان برای مدل 2015 آن است و مدل 2 لیتری توربو نیز، با بهایی معادل 224.8 میلیون (مدل 2015 میلادی) و 239 میلیون تومان (مدل 2016 میلادی) ثبت‌نام می‌شود. نسخه 2 لیتری توربو این خودرو از نمایی اسپرت تر نسبت به نسخه عادی برخوردار است و با کد XT در بازار ایران عرضه می‌شود.

رتبه دو خودرو دیگر که مشابهشان در بازار ایران عرضه می‌شود به شرح ذیل است (با این توضیح که مدل‌های عرضه شده در بازار آمریکا از آپشن های ایمنی و رفاهی متفاوتی بهره می‌برند).

رتبه شانزدهم: هیوندای سانتافه با فروش 118,134 دستگاه. رتبه فروش هیوندای سانتافه در بازار آمریکا نسبت به سال 2014 میلادی، دو مکان تنزل یافته است ولی با این وجود، خودروی مذکور از رشد فروشی معادل 9.5 درصد نسبت به سال قبل از آن، برخوردار بوده است. هیوندای سانتافه در بازار آمریکا در دو نسخه از بدنه، اعم از عادی و کشیده به فروش می‌رسد. نسخه عادی سانتافه با نام "سانتافه اسپورت" در بازار آمریکا به فروش می‌رسد و از لحاظ شکل بدنه، مشابه همان نسخه‌ای که فعلاً در کشورمان عرضه می‌شود، ولی مدل کشیده این خودرو در بازار آمریکا تنها با نام "سانتافه" و بدون پسوند اسپرت فروخته می‌شود. سانتافه اسپرت با دو پیشرانه 4 سیلندر (2.4 لیتری تنفس طبیعی) و 4 سیلندر (2 لیتری توربو) به فروش می‌رسد که به ترتیب از توانی معادل 190 و 265 اسب بخار برخوردارند. بهای مدل‌های متنوع سانتافه اسپرت بین 24,950 دلار تا 33,000 دلار متغیر می‌باشد. نسخه کشیده سانتافه هم تنها با یک پیشرانه 6 سیلندر (3.3 لیتری تنفس طبیعی) عرضه می‌شود که از توانی معادل 290 اسب بخار برخوردار است. بهای تیپ‌های متعدد این نسخه هم بین 30,400 الی 36,250 دلار است. هیوندای سانتافه تنها با یک نسخه 2.4 لیتری در کشورمان عرضه می‌شود و مدل 2016 آن با بهایی در حدود 220 میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود.

رتبه هفدهم: کیا سورنتو با فروش معادل 116,249 دستگاه. کیا سورنتو در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 موفق‌تر ظاهر شده و توانسته است به اندازه یک رتبه صعود کند و از رشد فروشی معادل 13.4 درصد هم برخوردار گردد. این خودرو در بازار آمریکا با پیشرانه‌های 4 سیلندر (2.4 لیتری تنفس طبیعی) و 6 سیلندر (3.3 لیتری تنفس طبیعی) و نیز 4 سیلندر 2 لیتری (توربو شارژ) عرضه می‌شود که به ترتیب از توان خروجی معادل 185،290 و نیز 240 اسب بخار برخوردارند. بهای مدل‌های متعدد این خودرو، بسته به پیشرانه و تجهیزات رفاهی، بین 25,100 الی 43,300 دلار است. در حال حاضر، کیا سورنتو تنها با یک پیشرانه 2.4 لیتری در کشورمان ثبت‌نام می‌شود و بهای ثبت‌نامی مدل 2016 آن نیز، معادل 236.3 میلیون تومان است.

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 پرفروش‌ترین شاسی‌ بلندهای بازار آمریکا در سال 2015

 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

 هفته آینده در صحن مجلس صورت می گیرد؛
گام آخر مجلس برای ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاههای دولتی جلسات مجلس در هفته آینده بعنوان آخرین هفته کاری مجلس در سال جاری، در روزهای دوشنبه و سه شنبه دایر است.

نمایندگان در این جلسات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که اعاده شده از شورای نگهبان است و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را در دستو رکار خود دارند و سپس به ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک‌فوریتی توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور و گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد طرح یک‌فوریتی منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره ای خواهند پرداخت.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل، گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد، گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه الحاق یک تبصره به قانون اصلاح ماده (12) قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

 گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح حمایت از احیاء و مرمت بافتهای فرهنگی - تاریخی و توانمندسازی ساکنین و مالکین آنها و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر، بررسی تقاضای رسیدگی به لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی طبق اصل 85 قانون اساسی و گزارش کمیسیون عمران در مورد رد طرح اصلاح ماده (5) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از دیگر دستورات کاری نمایندگان در هفته آینده است.

 

نمایندگان همچنین به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد طرح استفساریه ماده (24) قانون بیمه و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق‌التدریس استخدامی در آموزش و پرورش می پردازند و سپس گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد رد طرح استفساریه ماده (118) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح ماده (14) آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران را بررسی می کنند.

 

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح ماده (54) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح مواد (9) و (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح ماده (16) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و فناوری نیز از دیگر دستورات کاری نمایندگان در هفته آینده است.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : khalijfarsir

اين جمله را رهبر معظم انقلاب در آخرين ديدار با اعضاي چهارمين مجلس خبرگان رهبري فرمودند. موضوع لزوم اصلاح قانون انتخابات در آخرين اجلاسيه اين دوره از مجلس خبرگان رهبري، به شاه بيت سخنان اعضاي اين مجلس بدل شده بود. چه آنکه آيت الله جنتي که سخنران ويژه اين دوره در کسوت دبير شوراي نگهبان بود، گزارشي از روند برگزاري همزمان دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري ارائه داده و از کار سنگین شورای نگهبان برای بررسی 12 هزار پرونده در طول 20 روز گلايه نمود. به گفته وي، این موضوع باید اصلاح شود و یکباره این حجم از پرونده به شورا نیاید. لازم است با تصويب قانوني، از اول محدودیت‌هایی لحاظ شود، تا از حجم پرونده هاي ثبت نامي کاسته شود. (اينجا)

آيت الله يزدي ديگر عضو شوراي نگهبان و رئيس چهارمين مجلس خبرگان رهبري نيز در نطق خود گفت: در این روزها فشار روحی که از مطالبی که در پرونده برخی از رد صلاحیت‌شدگان مجلس در شورای نگهبان بر روح و جان ما وارد شد به مراتب سنگین‌تر از فشار کار فیزیکی بود. (اينجا)

حجت الاسلام ابراهيم رئيسي ديگر نماينده خبرگان که به تازگي به عنوان توليت آستان قدس رضوي پس از درگذشت آيت الله طبسي منصوب شده است نيز با بيان اينکه «فقهای خبرگان تمام دقت خود را در بررسی منصفانه روند انتخابات به خرج دادند» گفت: اما اشکال‌های وارده‌ای هم از قبیل بررسي صلاحیت 12 هزار نفر در مدت زمان کوتاه، کاری بس دشوار است. ضرورت اصلاح قانون انتخابات باید سریعاً مورد بررسی و اجرا قرار گیرد و در جهت رفع مشکلات بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات آتی تجدید نظر شود. (اينجا)

آیت الله سیدعلی شفیعی نماينده خوزستان در مجلس خبرگان نيز بر اين باور بود که عدم احراز صلاحیت مستمسکی برای هتک حیثیت افراد می‌شود. آیت الله علي معلمی نماينده مازندران در مجلس خبرگان نيز اذعان داشت که بازنگری و اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری یک ضرورت است.

چه بسا تکرار اين ديدگاه‎ها در محضر مقام معظم رهبري در آخرين روز از اين اجلاسيه سبب شد تا ايشان نيز در جمع اعضاي مجلس خبرگان ضمن اظهار گلایه شدید از افرادی که در تبیعت ناخواسته از دشمن، شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می دهند، خاطرنشان کردند: شورای نگهبان کار خود را با جدیت انجام داد و اگر هم اشکالی وجود دارد مربوط به قانون است که باید اصلاح شود. بررسی صلاحیت ۱۲ هزار نفر در مدت بیست روز یک اشکالی قانونی است که باید برطرف شود و نباید بدلیل این اشکال قانونی، شورای نگهبان مورد حمله قرار گیرد. هنگامی که شورای نگهبان نتواند شرایط قانونی را در فردی احراز کند، نمی‌تواند صلاحیت وی را تأیید کند و این، یک ایراد نیست بلکه عمل به قانون است.ایشان تأکید کردند: افرادی هم که صلاحیت آنها احراز نمی شود، ممکن است بطور طبیعی ناراحت شوند اما نباید شورای نگهبان را تخریب کنند بلکه باید اعتراض خود را از روشهای قانونی پیگیری کنند. (اينجا)

از مجموعه گفته‎هاي اعضاي مجلس خبرگان و مقام معظم رهبري، چند نکته را مي‎توان استخراج کرد. نخست آنکه در هر حال بررسي صلاحيت‎هاي نامزدها بر عهده شوراي نگهبان است. دوم آنکه «عدم احراز صلاحيت» چاره ناگريز شوراي نگهبان در شرايطي است که بايد درباره صلاحيت تعداد زيادي از نامزدها در فرصتي محدود اعلام نظر کند. سوم آنکه عدم احراز صلاحيت هم حق برخي نامزدها را مورد خدشه قرار مي‎دهد هم اينکه مستمسکي براي هجمه به شوراي نگهبان است و نهايتا اينکه حل همه اين مسائل در ازاي اصلاح قانون انتخابات خواهد بود.

آغاز گلايه‎هاي شوراي نگهبان ار قبل از برگزاري انتخابات

گلايه از تعدد ثبت نام کانديداها براي دو انتخابات مهم مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري، بلافاصله پس از ثبت نام‎ها آغاز شده بود. آن هم از سوي دو عضو شوراي نگهبان که خودشان هم نامزد انتخابات خبرگان بودند. چه آنکه آيت الله جنتي از تريبون نماز جمعه نسبت به اين موضوع ابراز تاسف کرد و آن را زحمت درست کردن براي شوراي نگهبان خواند. آيت الله يزدي هم ثبت نام 800 نفر براي تکيه بر 88 کرسي مجلس خبرگان را نشانه آن دانست که برخي در پي اهداف ديگري هستند.(اينجا)

واکنش‌ها به اين نگراني از دو موضع بود. برخي براي شوراي نگهبان نسخه مي پيچيدند که چگونه افراد را رد صلاحيت کنند. مثلا اگر «وعده بی اساس می دهند ردصلاحیت شوند». برخي هم تعدد نامزدها امر مبارکي خواندند. از جمله علي جنتي وزير ارشاد و فرزند آيت الله جنتي که تعدد نامزدها را يک ارزش خواند و علي اکبر ولايتي رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکيد کرد که نمي‎توان مردم را محدود کرد. (اينجا)

نهايتا عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور نيز که اجراي انتخابات را بر عهده داشت، گفت که «من از افزایش حضور داوطلبین اظهار نگرانی ندارم اگر کسی فکر می‌کند که افرادی پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات ، اطلاع دهند». (اينجا)

حجم بالاي ثبت نام‏ ها نشانه چيست؟

تعدد زياد ثبت نام کنندگان براي انتخابات‎هاي اخير از دو منظر سياسي و اجتماعي قابل بحث هستند. سياسي از آن رو که برخي احزاب و جريانات به جهت بيم از رد صلاحيت شدن، نه تنها نيروهاي دست اول که لايه‎هاي بعدي افراد خود را نيز براي ثبت نام در انتخابات آماده مي کند. عدم پايه گيري تحزب در کشور نيز عاملي است که اين موضوع را تشديد مي کند. قطعي نبودن سازماندهي‌هاي گروهي و جرياني، بسياري را اميدوار مي کند که شانسشان را براي حمايتهاي جناحي بيازمايند.

اما در تحليل اجتماعي از اين موضوع مي‎توان به «رشد و توسعه طبقه متوسط در ايران»، «لزوم چرخش نخبگان در ادوار مختلف سياسي كشور»، «هويت‌يابي و تلاش براي ارتقاي منزلت اجتماعي» و ... اشاره کرد.

راه‏کارهايي که به جايي نرسيد

قطعا اصلاح قانون احزاب و قانون انتخابات مي‎تواند چاره اين ايراد باشد که لزوما هم «توطئه» نيست. تا کنون گام‎هاي زيادي براي اصلاح قانون انتخابات در مجالس مختلف برداشته شده، از افزايش سطح تحصيلات نامزدهاي انتخابات مجلس تا مقطع کارشناسي ارشد گرفته تا لزوم تاييد اجتهاد نامزدهاي خبرگان از سوي فقهاي شوراي نگهبان. اما اگر اين اصلاحات کافي بود، ديگر جاي گلايه اي مطرح نبود.

برخي پيشنهاداتي که مي توانست در اين رابطه چاره ساز باشد، تا کنون يا با بي توجهي نمايندگان مجلس روبرو شده و يا شوراي نگهبان مخالف آن بوده است.مثلا در همين مجلس نهم، محمد دهقان پيشنهاد افزايش زمان بررسي صلاحيت نامزدها از سوي شوراي نگهبان را مطرح کرد. براي اين منظور بايد ثبت نام نامزدها با فاصله بيشتري از انتخابات انجام شود. اما اين پيشنهاد زماني عنوان شد که زمان ثبت نام نامزدهاي انتخابات اخير از سوي شوراي نگهبان و وزارت کشور اعلام شده بود و ديگر بررسي و تصويب آن فايده نداشت.

اصلاحيه ديگري که عنوان شده بود لزوم اخذ تاييديه نامزدهاي انتخابات مجلس و رياست جمهوري از سوي افرادي وزين و شناخته شده بود. اين پيشنهاد هم از آن رو ارائه شده بود که «رجل سياسي» بودن نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از سوي افراد متعدد تاييد شود و هم در انتخابات مجلس، افراد مورد تاييد و حمايت بزرگان بتوانند وارد مجلس شوند. بر اساس اصلاحیه ماده 35 قانون انتخابات رياست جمهوري در مجلس هشتم پيشنهاد شده بود که کاندیداهای اين انتخابات باید حداقل از سوي 25 نفر از اعضای ادوار مجلس خبرگان رهبری و حداقل 100 نفر از نمایندگان فعلی مجلس یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب سابقه نمایندگی مجلس مقام وزارت، معاونت رئیس جمهور، معاونت وزیر،  سفارت و استانداری، سابقه دبیر کلی احزاب و تشکل‌های قانونی سراسری را داشته‌اند تائید شوند تا «مذهبي» و «رجل سياسي» شناخته شوند. همچنین برای احراز مدیر و مدبر بودن کاندیدای ریاست جمهوری بايد حداقل 8 سال سابقه نمایندگی مجلس، وزارت و معاونت رئیس جمهور یا هم تراز آنها از مسئولیت‌های اجرایی و فرماندهی نیروهای مسلح یا ترکیبی از آنها را داشته باشند؛ البته شرط هم گذاشته‌اند که مدبر بودن هر کدام از آنها حداقل توسط 200 نفر از کسانی که بعد از پیروزی انقلاب دارای سمت بوده‌اند تائید ‌شود.

اما اين پيشنهاد اصلاحي با مخالفت‏هايي در مجلس و شوراي نگهبان مواجه شد. چه آنکه اين نوع تاييديه گرفتن را مانع از چرخش نخبگان و به منزله انحصار پست ها در حلقه هاي قدرت مي خواندند. مشخصا در آن دوران خبرگزاري فارس از مخالفت آيت الله جنتي با اين بند از اصلاح قانون انتخابات خبر داد. بر همين اساس بود که رئيس مجلس به درخواست دبير شوراي نگهبان از نمايندگان خواست تا اين ماده را کلا حذف کنند.

مشابه چنين اصلاحي براي قانون انتخابات مجلس نيز عنوان شد اما با مخالفت هاي مشابهي نيز روبرو شده بود. چه بسا اگر شوراي نگهبان در آن زمان با اين اصلاحيه موافقت کرده بود، نه در انتخابات رياست جمهوري و نه در انتخابات مجلس با اين حجم از ثبت نام ها روبرو نمي شديم که منجر به نگراني و گلايه اعضاي محترم اين شورا شود.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 | نظرات ()